Chcete být online. Dospěli jste k závěru, že chcete být na internetu. Ale kde a jak? Místo webové stránky si založíte profil na nějaké sociální síti a bude to stačit. Nebo nebude?

Založit stránku na nějaké sociální síti je jednodušší než zprovoznit web.
Alespoň na ten první pohled. Potřebujete akorát přístup k internetu. Na rozdíl od webu nepotřebujete doménu, hosting, webového designera, údržbu, aktualizace. Stačí si založit stránku na nějaké sociální platformě. Většina je velmi jednoduchá a Vy jako uživatel nepotřebujete nějakou zásadní technickou znalost. Chcete založit firemní stránku na facebooku? Platforma Vás sama provede nastavením. Vy jen napíšete do boxíků informace, nahrajete pár obrázků a je to.

Kromě toho, že jsou sociální média “zdarma”, jsou na nich miliony lidí, se kterými můžete navázat vztah. Když s nimi budete správně komunikovat, můžete získat velmi rychle nové fanoušky, ze kterých se dále mohou stát Vaši zákazníci. Rychleji, než za použití jakýchkoliv jiných zdrojů.

Většina platforem navíc umožňuje další marketingové možnosti, nejen psaní textů a vkládání obrázků. Můžete tvořit události, lákat na akce, propagovat příspěvky, prodávat produkty. Navíc nabízí i slušné analýzy Vašich aktivit. To zní dobře, že?

Za dosah se platí. Pomalu, nenápadně. Ale jistě.
Dnes je k dispozici spousta komunikačních médií, pro neznalé jsou sociální sítě matoucí a může být těžké se rozhodnout, které médium zvolit. Občas je dobré, na některých médiích naopak nebýt. Protože Vaši zákazníci do nějaké sítě prostě nezapadají.

Řekněme teď, že máte správnou síť vybranou. Je třeba ale brát v úvahu, že samotné založení stránky na sociální síti Vás těžko spasí. Valná většina komunikace a aktivit se dá šířit vcelku efektivně i zdarma nebo za vynaložení malých nákladů, což může jednoho lehce přesvědčit, že to zvládne sám. Avšak je nutné přemýšlet nad vhodností sdíleného obsahu, dbát na vytrvalost komunikace a umět správně vynaložit investované peníze, abyste jen nepřicvakávali stokoruny bez výrazných výsledků. Celkový sečtený strávený čas a semtam přihozená stovka za propagaci Vás nakonec může vyjít pěkně draho.

Sociální síť má majitele. A Vy to nejste.

Proč se ale nespoléhat pouze na sociální sítě je i proto, že vám prostě nepatří. Provozovatelé mohou udělat změny kdykoliv je napadne a vy nad nimi nemáte žádnou kontrolu. Pokud nějakým rozhodnutím výrazně ovlivní Váš business (ať už pozitivně či negativně), vy s tím nic nenaděláte. Nespoléhejte na to, že zůstanou zdarma. Že nezmění styl fungování a vyhledávání. Že si nevymyslí nesmyslný poplatky. Že úplně nevhodně nepřekopou design a nepřijdou o uživatele. Všechny změny na sociálních sítích musíte přijmout. Nebo odejít, což ale není úplně šťastné řešení pokud jste dosud na nich svoji online prezentaci stavěli. Proto, ač je využití sociálních sítí na první pohled snazší, nespoléhejte se pouze na ně. Vlastní web Vám nikdo nevezme.

Začněte webem.

Web by měl být primární centrum Vaší online přítomnosti. Sociální sítě jdou pak sekundárně s Vaším webem ruku v ruce. Jako další marketingový nástroj, zdroj dalších návštěvníků, kteří se třeba jednou přemění na zákazníky.

Pokud máte vlastní webovou stránku, máte kontrolu ve svých rukou. Nemusí jít hned několikasetstránkový e-shop. Stačí, aby nesl informaci. Vaše logo. Vaše myšlenky. Vaši vizi. Web bude vždy vhodným základním médiem, kde se prezentovat.